1. Начало
  2. WordPress
  3. Как да си направя WordPress сайт или блог? (наръчник)
  1. Начало
  2. Изграждане на WordPress сайт и създаване на съдържание
  3. Как да си направя WordPress сайт или блог? (наръчник)

Как да си направя WordPress сайт или блог? (наръчник)

Логото на WordPress.

Създаването и изграждането на сайт или блог с WordPress не е трудно и не изисква технически познания. Като начало Ви е необходим хостинг акаунт (хостинг услуга и домейн), в който се инсталира и работи WordPress платформата.

WordPress е най-популярната и безплатна CMS платформа (софтуер, програма), с която можете да направите сайт, блог или онлайн магазин. WordPress е предпочитан от повечето потребители поради изключително леката работа с него и лесното му администриране.

С помощта на AI (изкуствен интелект) вече можете да създадете цял сайт на WordPress от нулата за няколко минути. Не Ви трябват технически познания или да инсталирате нещо. Само описвате в няколко изречения бизнеса си, избирате няколко желани функционалности и няколко страници и сайтът Ви е готов. Това е възможно с услугата Managed WordPress хостинг + AI. Вижте още: Сайт асистент (AI): инструментът, който създава WordPress сайт за минути | Blog

Ако сега започвате с WordPress, вижте кратък наръчник за начинаещи със стъпки и препратки към помощни статии и уроци за WordPress.

Независимо какъв тип сайт искате да направите, първоначално след инсталацията на WordPress ще имате обикновен WordPress сайт. След това този стандартен сайт можете да го използвате като блог (като създавате само публикации), онлайн магазин (като инсталирате плъгина WooCommerce) или друго.

Тъй като при настройките на сайта ще срещнете много WordPress термини, дръжте наблизо наръчника с основни WordPress термини.

Изграждане на WordPress сайт и създаване на съдържание

Този разширен наръчник за работа с WordPress съдържа насоки и указания, които ще са Ви полезни при поддръжката и подобряването му. Вижте и стъпките за създаване на сайт, създаване на блог или онлайн магазин с WordPress.

Инсталиране на WordPress в хостинг акаунта (cPanel)

Ако използвате WordPress хостинг услугата, вече имате инсталиран WordPress в хостинг акаунта. Можете да достъпите администрацията на сайта и да започнете с изграждането на сайта и добавянето на съдържание.

Ако използвате стандартната уеб хостинг услуга, първо е необходимо да инсталирате WordPress в хостинг акаунта. Инсталацията е много лесна и бърза. Вижте инструкцията за инсталиране на WordPress през WordPress Manager by SH (видео) | Help

1. Достъп до административния панел на WordPress

Управлението на WordPress сайта се извършва през административен панел (админ панел), който е достъпен на адрес:

https://mysupersite.com/wp-admin

заменете mysupersite.com с името на Вашия домейн;

Влезте в админ панела, за да започнете със създаването на сайта и добавянето на съдържание.

Допълнителни потребители

В WordPress може да се създават допълнителни потребители с различни роли и права. Вижте още: Създаване и управление на потребители в WordPress | Help

2. Избор на дизайн за сайта (тема)

В началото разполагате с няколко стандартни теми в WordPress. Можете да ги намерите в менюто Външен вид » Теми. За да активирате избрана тема, докато курсорът на мишката е над картинката ѝ, изберете бутона Включване.

В сайта има малко примерно съдържание (страница, категория, етикет), което няма да Ви е достатъчно, за да видите пълния потенциал на дизайна. Изборът на дизайн за сайта (тема) може да се направи и след като вече имате създадена структура за сайта (основни раздели, страници, категории, менюта). Тогава ще Ви е по-лесно да изберете подходяща тема, защото ще знаете кое, къде и как искате да изглежда. Поради това може първо да подготвите структурата на сайта и след това да потърсите тема, която най-добре да го представя.

Ако искате да извършвате детайлна промяна на външния вид на сайта и стила на страниците, може би ще Ви е по-лесно да използвате WordPress билдър. Вижте какво е WordPress билдър (page builder) и защо се използва | Blog

В случай че стандартните теми не ви допадат, можете да потърсите и изберете други от каталога с безплатни теми.

Има още един вид теми за WordPress – платени. Вижте какви са основните разлики между тях и безплатните WordPress теми | Blog

Можете да направите предстартова страница (Coming soon), която посетителите ще виждат, докато не завършите разработката на сайта.

Джаджи (widgets)

Темите в WordPress обикновено разполагат с една или две странични ленти (sidebars). Тези ленти са разположени от лявата или дясната страна на страницата, като това зависи от настройките на съответната тема. Всеки елемент в тези странични ленти се нарича джаджа (widget) и в нея е налична определена информация.

Джаджите се активират и деактивират през панела Външен вид » Джаджи.

3. Създаване на структура на сайта

Основни раздели (страници) в сайта

Помислете кои ще са основните раздели в сайта. Това са основни страници, които не се променят и представят различно съдържание.

Примерни основни раздели (страници): Услуги, Портфолио, Магазин (Продукти), За нас, Кариери, Блог, Помощна документация.

Създайте основните страници. На първо време може да не са попълнени изцяло със съдържание.

Началната страница

Началната страница на сайта може да играе ролята на която и да е друга основна страница. Например при блог сайтовете в нея се показва списък с публикациите, при онлайн магазин се показват избрани категории и продукти, при фотографския сайт се показва портфолиото на фотографа и други.

А може началната страница да показва малки части от различните раздели в сайта.

Менюто в сайта

Основните страници и раздели се поставят като линкове в менюто на сайта. Чрез менюто посетителите навигират в сайта. Обикновено има едно основно меню, например най-горе на всяка страница.

Ако основният раздел е Блогът (тоест това е блог сайт), тогава в основното меню може да се поставят Категориите.

В менюто може да се добавят различни елементи – страници, публикации, категории и линкове.

Създайте основното меню за сайта. Добавете в него основните страници, които сте създали.

Стандартният сайт има няколко основни страници като За нас, Контакти и други. Тези страници се подреждат като списък в менюто на сайта.  

За страниците не се задават категории и етикети. Страниците се организират в основни и подстраници, например:

  • За нас
    • » Екип;
    • » Мисия;
    • » Кариери;
    • » История.

Блог сайтът има предимно публикации (статии), които се организират в категории и етикети (тагове).

Използвайте категориите за сортиране на публикациите по определена основна тема.

Към всяка публикация може да бъде асоциирана една или повече ключови думи, наречени етикети (tags). Етикетите подпомагат посетителите при навигирането и достъпването на всички публикации със специфичен етикет. За разлика от категориите, етикетите нямат йерархична структура.

4. Добавяне на съдържание

Основно съдържанието в сайта се попълва в страници и публикации.

Ако използвате WordPress за сайт, тогава предимно ще създадете страници.

Ако използвате WordPress за блог сайт, тогава основно ще създавате публикации (статии).

В страниците и публикациите можете да добавяте изображения, аудио, видео клипове.

Файлове: През панела Файлове може да се качват изображения, видео, аудио записи и файлове, които да вмъквате в съдържанието на страниците.

Вижте и тези 6 инструмента на Google за съдържанието на Вашия WordPress сайт | Blog

Показване на страница в сайта

След като създадете страница, трябва да изберете къде точно искате тя да се показва на сайта – дали ще е бутон в менюто, линк в страничната лента или друго.

5. Добавяне на плъгини (разширения)

Плъгините предоставят допълнителни възможности и подобряват функционалността на системата. Съществува богата колекция от плъгини, както свободно разпространявани (безплатни), така и с изработка срещу заплащане.

Вижте повече: Защо и как да изберем подходящ WordPress плъгин за нашия сайт? | Blog

Инсталация и активация на плъгини се осъществява в няколко стъпки, които се изпълняват от административния панел на системата.

Чрез плъгините можете да добавите най-различни функционалности в сайта, например:

Администриране и грижа за WordPress сайта

Някои от задачите в поддръжката и грижата за сайта са:

  • Настройки на системата, темата, плъгините;
  • Генериране и възстановяване на бекъп;
  • Създаване и използване на тестово копие на сайта (за тестване на обновления, нови плъгини и настройки);
  • Обновяване на системата, темата, плъгините;
  • Отстраняване на казуси;
  • Грижа за сигурността и защитата;
  • Оптимизиране на скоростта на сайта;
  • В крак с новите технологии, новости в WordPress и други.

Ето кои са 7-те основни задачи в поддръжката на WordPress сайта | Blog

1. Настройки на сайта

След като сте влезли в администрацията на сайта, можете да промените някои основни настройки като настройки на публикуване, за четене, коментари и др.

Настройките на системата можете да достъпите от лявото навигационно меню като изберете Настройки. Те са подредени в няколко отделни секции, според тяхното предназначение:

  • Общи настройки в WordPress (Настройки » Общи)
    • Членство – дали в сайта да е позволена регистрацията на потребители.
    • Език на сайта – на какъв език да е посетителската част. Езикът на администрацията може да се промени за всеки потребител през настройките на профила му (Потребители » Профил). Ако искате сайтът да е многоезичен, вижте повече за особеностите при превода на WordPress и плъгини за превод | Blog
    • Часова зона – за България се избира София.
  • Настройки на публикуване (Настройки » Публикуване)
    • Категория по подразбиране за публикациите – ако за някоя статия не бъде зададена категория при създаването ѝ, тя ще бъде поместена в избраната тук.
  • Настройки за четене (Настройки » Четене)
    • Вашата начална страница показва – за блог сайт началната страница обикновено показва списък със статиите (последни публикации).
    • В блога се показват най-много – в списъчните страници (категории, етикети, архив) по колко статии да се показват.
    • Видимост на сайта за търсещи машини – ако сайтът не е готов за широката публика, по-добре е той да не се индексира и показва в търсачките (опцията трябва да е маркирана).
  • Коментари в WordPress (Настройки » Дискусия)
    • Опит за известяване на всички блогове, към които има връзка в публикацията – при публикуване на статия, към всеки сайт, към който има линк в тази статия, ще се изпрати сигнал. Този сигнал ще се получи в другия сайт като коментар към съответната страница. Така авторът на външния сайт ще може да види, че сте добавили линк към негова страница.
    • Разрешаване на известия за връзки от други блогове (pingback и trackback) при нови публикации – това е обратното на първата опция – дали Вие да получавате известие (под формата на нов коментар), когато някои постави в своя сайт линк към страница от Вашия сайт.
  • Настройки на файловете (Настройки » Файлове)
    • Размери на изображения – според зададените тук максимални широчина и височина системата ще създава допълнителни варианти на всяко качено изображение.
  • Постоянни връзки (Настройки » Постоянни връзки)
    • Общи настройки – изберете как да изглеждат уеб адресите на страниците (изберете която структура Ви харесва, но не оставяйте адресите да са във вида ?p=123).

1.1. Разширени настройки

Изпращане на имейли от сайта

От WordPress сайта се изпращат по подразбиране системни имейли, свързани с администрирането му. Вижте повече:

Ако искате да изпращате имейл бюлетини към потребители на сайта, вижте още:

За да може писмата да се изпращат и получават успешно, без да попадат в СПАМ папката на получателите, те трябва да се изпращат през SMTP мейл сървър. Вижте как да направите коректните мейл настройки в WordPress:

2. Обновления на сайта

3. Отстраняване на казуси и грешки в сайта

4. Повишаване на сигурността

Защитата и поддържането на високо ниво на сигурност на системата е много важна част от управлението и поддръжката на сайта.

Посредством настройките за поверителност можете да контролирате видимостта на вашия сайт, можете да определите дали той да бъде намиран само от посетители, които изписват директно адреса му в адресната лента на браузъра или да бъде видим за търсещите машини и автоматизирани ботове, които обхождат съдържанието.

Основните и най-често използвани методи за защита и повишаване на сигурността на системата WordPress.

Редовни обновления на системата, темата и плъгините

Препоръчително е възможно по-скоро при наличието на обновление/ъпдейт, да извършвате обновяване на WordPress и на всички плъгини и теми.

Защита на формите за контакт, логин и други

Captcha кодът представлява произволен код, най-често от букви и цифри, който трябва да се въведе от потребителя при регистрация, публикуване на съдържание, коментар или друго. Така се прави верификация дали е автоматичен бот или реален потребител.

Инсталиране на два плъгина – контактна форма и код за сигурност към нея.

Подобрения по WordPress сайта за посетителите (и търсещите машини)

Подобренията и промените по сайта е препоръчително да се извършват на негово тестово копие. Така няма да бъдат засегнати посетителите на сайта и работата му. Преди да извършите промяна, направете тестово копие на сайта и тествайте на него, вижте как: Работно копие на сайта – Staging (Softaculous) | Help

1. Ускоряване и оптимизация

Не забравяйте, че оптимизацията на сайта е непрекъснат процес. След всяка промяна е добре да наблюдавате и анализирате как се отразява тя на показателите, след което да пристъпите към следващата оптимизация.

Вижте защо е важна скоростта на зареждане на сайта? | Blog

Технологии за ускоряване чрез кеширане – Redis, Memcached, SuperCache

Включването на кеширащи модули увеличава производителността на сайта и резултатът е по-бързо зареждане.

Вижте как можете да активирате различни кеширащи технологии в сайта:

Оптимизиране на изображенията

Оптимизацията на изображенията е другият основен начин за ускоряване на зареждането му.

Вижте какво означава „оптимизирани изображения“ (и защо се налага да ги оптимизираме) | Blog

Оптимизиране на базата данни

Размер. Колкото повече се увеличава размерът на базата, толкова повече се забавя процесът по намирането и извличането на конкретна информация от нея. Което се усеща от посетителите като забавено зареждане на сайта.

Ревизии. Различните версии на една страница или публикация се запазват в базата данни. При натрупване на голям брой версии, обработката на SQL заявките към базата данни става неоптимална. Добра практика е поддръжката на малък брой версии на публикациите и страниците. Може да се зададе максимален брой версии, които да се пазят.

Почистване на грешки 404 в сайта

Счупените връзки, на английски broken links, broken hyperlinks, dead links, са невалидни препратки в страницата, които водят до несъществуващи уеб страници или уеб ресурси като картинка, файл или друго. Тези връзки може да са към вътрешен ресурс от сайта или външен.

2. Как се представя сайтът?

Оптимизиран ли е сайтът за мобилни устройства?

Ако сайтът не отговаря на основните критерии на Google за mobile-friendly визия, необходимо е максимално бързо да предприемете действия за оптимизацията му.

Статистики и данни за посещенията в сайта

За да подобрявате представянето на сайта си (за посетителите и търсещите машини), ще ви трябват данни, статистики и анализи. Например данни за посещенията, поведението на посетителите, производителността и показателите за потребителското изживяване.

За да знаете как се представя сайтът в търсачката, на какви позиции се показва в резултатите, по какви ключови думи, колко се задържат посетителите на дадена страница и други, може да използвате инструментите на Google – Search Console и Analytics.

Вижте 3 инструмента на Google, с които можете да следите представянето на вашия WordPress сайт | Blog

SEO (оптимизация за търсачки)

Оптимизирането на една уеб страница включва няколко процедури, които да я направят такава, че да бъде „харесана“ и „добра за индексиране“ от търсачките, т.е „search engine friendly“.

Маркетинг и реклама


Пълен списък с помощни статии за WordPress ще намерите в категория WordPress, тук в помощната страница, както и в WordPress в блога ни.

Обновена: 06.11.2024
Беше ли Ви полезна тази статия?

Вижте още