1. Начало
  2. Хостинг
  3. Управление на хостинг акаунт (cPanel)
  4. cPanel приложения
  5. AWStats – статистики и данни за посещенията в сайта

AWStats – статистики и данни за посещенията в сайта

AWStats е инструмент в cPanel, с който можете да проследите посещаемостта на даден сайт. Посещенията са групирани по месеци, дни и часове, като лесно може да се забележи спад или увеличение в трафика. За посетителите има подробна информация – държава, IP адрес, браузър, от къде идва посетителят и други.

В AWStats можете да видите кои са най-зарежданите ресурси в сайта, посещенията от “паяците” – автоматичните скриптове на търсачките, продължителността на престоя на посетителите в сайта, операционните системи и браузърите, които използват посетителите, начините, по които са достигнали до вашата страница – през търсачка, препратка или директно, информация за повредени страници и други.

Важно: AWStats е приложение, което анализира логовете на уеб сървъра, откъдето извлича информацията за посещенията. За да бъде отчетено дадено посещение в сайта, потребителят трябва реално да е достигнал до уеб сървъра на сайта и заявката му да е записана в уеб лога. AWStats не поставя и не използва код в самия сайт, каквато е технологията на услуги като Google Анализ. Поради това, в случай че сайтът използва някаква външна система за ускоряване и кеширане, данните в AWStats няма да отразяват реалния брой посещения.

Важно: В случай че за сайта е активиран уеб ускорителят SuperCache, за коректно отчитане на посещенията е нужно да се използва услуга/брояч, който работи с POST заявки или JavaScript/AJAX методи за засичане на посетителите, като Google Анализ.

статистики за посещенията на даден сайт

След като заредите AWStats ще видите всички домейни, които са добавени в cPanel. Всички адон домейни ще се показват като поддомейни на основния домейн в cPanel. Това е технология за различаване и отчитане на отделните сайтове от самия контролен панел cPanel, реално не влияе по никакъв начин на самите сайтове.

(1) Основният домейн за този cPanel акаунт (goodexample.eu). Ако сайтът се зарежда по сигурна връзка, използвайте статистиките обозначени с (SSL) след домейна.

(2) Това е адон домейн в cPanel (mysitename.com), който в списъка на AWStats се показва като поддомейн на основния домейн (mysitename.goodexample.eu).

Статистиките за паркираните домейни не са отделни от тези за основния домейн, тъй като съдържанието им е едно и също (зареждат съдържание от public_html).

Описание на статистиките в AWStats

статистиките в AWStats

Информацията в статистиките е подредена в отделни секции, като първата е “Сумарно”.

  • Traffic viewed – Нормални посещения от посетители. Този тип трафик се генерира от нормалните посетители на дадения сайт, докато те разглеждат сайта.
  • Traffic not viewed – Това са посещения от претърсващи роботи или други приложения, които реално “не виждат” страницата. Също така това са заявки към уеб сървъра, които са получили специален HTTP статус код, който не се отчита от AWStats.
  • Уникални посетители – Това са уникалните посетители в сайта, като са засечени по IP адрес. Ако няколко посетителя, намиращи се в една мрежа с един и същ IP адрес, посетят сайта, само един уникален посетител ще бъде отчетен.
  • Брой посещения – Един посетител може да генерира няколко посещения и да зареди няколко страници. Това е общият брой посещения на всички посетители за избрания период.
  • Страници – Брой заредени страници. Страниците обикновено са HTML или PHP файлове. Тук не се отчитат елементите от дадена страница като .css, .js файловете и други.
  • Хита – Зареждането на една страница може да генерира няколко хита. Хит е всеки един ресурс от сайта, за който клиентът изпраща заявка до сайта като картинките, .js, .css файловете и други.
  • Използван трафик – Генерираният трафик.

Останалите секции с информация са:

Monthly history

С тази статистика много лесно може да се види дали има увеличение или спад в посещенията на сайта. Когато има спад, трябва да отчетете от кой месец започва и да си спомните какво сте извършвали по сайта. Възможно е промяната на някаква настройка да е причина за намаляване на трафика.

Days of month и Days of week

Дните от седмицата / месеца ще ви покажат в кои дни сайтът е най-посещаван. Например може да планувате изпращане на имейл бюлетин в дните, в които има най-голям шанс той да бъде видян и да получи повече внимание от потребителите.

Hours

По същият начин, като дните от седмицата/месеца, можете да видите в кои часове има повече посетители в сайта и да изберете тези часове за контакт с потребителите.

Countries (top 25)

Статистиките за посещенията по държави ще ви покажат ако например има нужда вече да добавите още един език в сайта. Или ако забележите, че сайтът е посещаван от държави, за които очевидно не предлагате съдържание, да проверите кой точно ресурс привлича този чуждоезичен трафик и да го обработите (спрете, пренасочите …).

Hosts (top 25)

Хостовете показват IP адресите, от които има най-много трафик. Често в тези статистики ще откриете вашия IP адрес или този на разработчика. Кой е вашият IP адрес можете да видите на следната страница: IP check

Authenticated users (top 10)

Това са потребители, които са използвали оторизиране при уеб достъп до сайта. Например ако сте защитили дадена директория с потребител и парола (през Директории защитени с парола), тук ще се покажат потребителските имена на потребителите.

Robots/Spiders visitors (top 25)

От тази статистика можете да видите всички познати и непознати ботове, които посещават вашия сайт. Някои от най-известните и често срещани в статистиките са: Googlebot, YandexBot и bingbot. Има и други ботове, чиято цел не е да индексират сайта, а да навредят по някакъв начин. Вижте повече в статията: Добрите ботове vs лошите ботове и вашият сайт!

Visits duration

Когато голям процент от посещенията показват кратък престой, това може да е индикатор да обогатите и подобрите информацията в сайта – да добавите още или по-качествено съдържание.

Files types и Downloads

Най-често достъпвани типове файлове и най-често свалян ресурс от сайта.

Pages-URL (top 25)

В тази статистика ще видите най-често посещаваните страници в сайта.

Operating systems (top 10) и Browsers (top 10)

Статистиките от тези раздели може да ви посочат каква операционна система и какъв браузър се използва от повечето ви посетители.

Connect to site from

От тук можете да разберете произхода на посещението, от къде е дошъл посетителят – директна връзка, bookmark или търсачка.

Search key phrases (top 10) и Search keywords (top 25)

Тук ще видите по кои фрази или думи най-често е откриван вашият сайт в търсачките.

HTTP error codes

Един от най-често срещаните кодове за грешка е 404 Not Found. При повечето готови системи съобщението за липсващ ресурс „404“ се визуализира като част от дизайна на темата на сайта и това е постигнато като съобщението се обработва от PHP. Грешка 404 може да се получи ако например в кода е зададено да се зарежда даден елемент (css, js, адрес или друго), а такъв не е наличен в акаунта или не е достъпен.

Вижте още:

🔗 Каква е разликата между посетители, посещения, страници/импресии и хитове? | Help

🔗 Как да ползвам Awstats за анализ, при повишено процесорно време? | Help

🔗 Защо има разлика в данните от AWStats и Google Analytics? | Blog

Обновена: 22.08.2023

Беше ли Ви полезна тази статия?

Вижте още