Добавяне на сайта в портали и търсачки

Ако искате да популяризирате сайта си сред българските и чуждестранните потребители, полезно е да изградите връзки към него в подходящите сайтове – портали, търсачки и уеб директории. Последните представляват каталожни сайтове за връзки, фирмени сайтове, новини, обяви и изобщо линкове към страници, посветени на различни теми. Изграждането на връзки към сайта е техника за SEO оптимизация и популяризация.

Ако сайтът ви е фирмена страница, препоръчително е да намерите бизнес директории и „жълти страници“ (yellow pages), където да го добавите.

Ако страницата съдържа информация само на една определена тематика, препоръчително е да намерите директории и търсачки, специализирани само за сайтове с такова съдържание.

Ако страницата ви е написана на някакъв друг език освен български и/или английски, препоръчително е да откриете директории и търсачки на съответната държава и да добавите страницата си в тях.

Ако сайтът ви има някакъв ограничен териториален обхват, например ако е предназначена за посетители само от Балканите, само от Европа и пр., препоръчително е да го добавите в портали и търсачки, специализирани за съответната територия.

Ако не разполагате с време за ръчно добавяне на сайта в портали и търсачки, може да се възползвате от услугата за популяризация, предлагана от СуперХостинг.БГ.

Български портали, търсачки и уеб директории

За да добавите сайта си в български портал или директория, трябва да намерите връзката или бутона с надпис „Добави сайт“, „Предложи сайт“, „Предложи линк“, „Добави URL“, „Регистрация на страница“, „Регистрация“ или подобно.

1. Общи портали: dir.bg, gbg.bg, all.bg, search.bg, bgtop.net, bgchart.net и други.

2. Тематични портали: business.bg (Бизнес портал), econ.bg (Бизнес портал), travel.bg (Туристически портал), fishing-mania.com (Риболовен портал), lex.bg (Правен портал), fashion.bg (Mоден портал), kidsbg.com (Портал за деца и родители) и други.

3. Портали на някои градове: botevgrad.com, burgaslargo.com, catalog.pernik.org, gabrovo.biz, haskovo.net, ida.bg (Варна), in-varna.com, kartaburgas.com, kartaplovdiv.com, kartasofia.com, kartavarna.com, kazanlak.com, montana.bg, moreto.net, mysilistra.com, obiavi.gabrovo.com, pernik.org, pernikinfo.com, plevenski-obiavi.com, sliven.net, sofia-guide.com, varnaonline.eu, vratza.com, webc.bourgas.org, karlovobg.eu и други.

Преди всичко е препоръчително да добавите сайта си в „общите“ директории. Обикновено в каталозите на подобни директории има множество категории и подкатегории. Вие трябва да откриете най-подходящата категория, според тематиката на сайта ви.

Други популярни портали са топ класациите на сайтове. Обикновено е необходимо да поставите на страницата си бутон, през който вашите посетители да гласуват за страницата ви в съответната класация.

Ако имате фирмена или бизнес страница е препоръчително да я добавите в бизнес каталозите. Ако информацията от сайта ви е на определена тема – например мода, туризъм, изкуство и т.н., най-добре е да откриете тематичен портал, който е специализиран за добавяне на страници с такова съдържание.

Ако страницата ви е предназначена за определен регион от страната, можете да откриете директории, специализирани за този регион. Имайте предвид, че Google придава все по-голямо значение на регионалното съдържание. Няма значение дали съдържанието на сайта се намира на сървър, който се намира на същото местоположение, като таргетирания регион – важното е къде се намират потребителите на сайта. Това позволява за сайта да се избере най-подходящия хостинг, без това да се отрази негативно на SEO рейтинга на сайта.

По-долу са изброени някои общи, специализирани и регионални портали. Това не са всички български уеб каталози, където бихте могли да добавите сайта си. Използвайте характерните за темата на вашия сайт ключови думи в някоя търсеща машина, например Google, за да откриете още директории, където да добавите страницата си.

Български уеб директории: adportal.bg, infocall.bg, bglist.net, bgtop.net, biznes-bulgaria.com, comunicatorbg.com, e-shopsbg.com, firm.bg, firmi.v.bg, grad.bg, na4alo.com, start.bg, all.bg, bazar.bg, alabala.bg, dirbox.net, e-firmi.com, salonite.eu, spravochnik.bg, ukazatel.bg, goldenpages.bg, catalog.bg, dirbulgaria.com и други.

Чуждестранни търсачки и директории

За да бъде ефектна маркетинговата ви кампания, трябва да добавите сайта си в най-популярните универсални търсачки и директории. За целта след като влезете в сайта на съответната търсачка, трябва да намерите връзката или бутона с надпис „Add URL“ „Submit a Site“ „List Your URL“ „Suggest a Site“ или подобно. Този бутон може да не е на началната страница на търсачката.

Търсещите машини имат една или повече претърсващи програми, т.нар. „паяци“ , „ботове“ или „роботи“, претърсват Уеб за нови сайтове. Ботовете индексират (записват) сайта в базата данни на дадената търсачка, дори той да не е бил изрично добавен в съответната търсачка. Препоръчително е да добавяте сайта си ръчно в търсещите машини, за да можете да използвате предоставените от тях инструменти за управление и наблюдение на състоянието на сайта в индекса на търсачката.

Популярни търсещи машини: google.com, bing.com, search.yahoo.com, aol.com, ask.com, duckduckgo.com, quora.com, hotbot.com, yandex.com – руска търсачка, baidu.com – китайска търсачка и други.

Трябва да се има предвид, че някои търсачки не функционират самостоятелно, а са собственост на други търсещи машини – например HotBot е собственост Lycos. Някои търсачки използват други търсещи машини. За един сайт понякога е достатъчно да бъде добавен в 3-4 основни търсачки, за да бъде откриваем от около 80% от потребителите в Уеб.

Възможно е някои търсачки или директории с безплатно индексиране да са прекратили безплатното добавяне на сайтове или да имат специални изисквания при индексирането.

Някои сайтове предлагат платен и безплатен вариант на услугата „едновременно добавяне към множество търсачки“. По долу следва списък на търсещи машини и директории предлагащи безплатно добавяне. Някои имат изискване при безплатно добавяне, да поставите на страницата си техен банер или връзка към тях.

Някои от директориите изискват сайтът да бъде написан на английски език или да има и вариант на английски език. При някои от директориите, за да добавите сайта си, първо трябва да влезете в страницата на категорията, на която отговаря вашият сайт и там да потърсите бутона за добавяне.

Уеб директории: 1second.com, 247webdirectory.com, 9sites.net, amfibi.com, anoox.com, businessseek.biz, cipinet.com, cleversubmitter.com, directory-free.com, elitesitesdirectory.com, exactseek.comfreeprwebdirectory.com, gainweb.org, info-listings.com, linkpedia.net, masspings.com, mastermoz.com, scrubtheweb.com, search.sonicrun.com, serfish.com, submit.biz, synergy-directory.com и други.

Ранг на сайта, базиран на връзките към него

Съществуването на линкове към вашия сайт в дадена директория или портал е толкова по-полезно, колкото по-висок рейтинг има директорията/портала. За измерване на рейтинга съществуват няколко публични измерители: Google PageRank, Mozrank, Alexa и др.

И трите рейтингa отчитат броя и качеството на линковете към вашия сайт. Интересът към Google PageRank е по-висок, тъй като той директно се отразява на вероятността вашата страница да се появи на по-предни позиции при търсене в търсачката.

Оценяването за PageRank е в цели числа от едно до 10. Също така обновяването на PageRank се случва с голямо закъснение, след промяна в реалното състояние на линковете. Популярният публичен адрес за определяне на този рейтинг не е достъпен. PageRank може да се провери през уеб услуга например www.prchecker.info.

Подобно на PageRank съществува още един показател за ранг – Mozrank. На практика става дума за пакет от оценители, които включват освен Mozrank, авторитет на сайта (Domain Authority или DA) и авторитет на всяка страница от сайта (Page Authority или PA). Тези показатели се измерват с по-висока точност – от едно до сто с няколко знака след десетичната точка. Mozrank може да бъде намерен с точност до 10 знака след точката. Актуализацията на Mozrank е по-честа от Google PageRank.

Вижте още:

Регистрация в търсачки или как моят сайт да излиза по-напред в Google?

Защо сайтът ми не излиза в Google?

Обновена: 24.03.2023

Беше ли Ви полезна тази статия?

Вижте още