Как се търси в Google?

Всички често търсим информация в Google или друга търсачка. Колкото повече търсим, толкова по-добре се научаваме да го правим, или се убеждаваме, че не питаме човек, а машина.

Винаги има нещо ново и полезно, което можем да научим, за да подобрим и ускорим намирането на информацията. В зависимост от начина ни на търсене, можем много бързо да стигнем до отговора или пък дълго да се лутаме в страниците с резултати (SERP - Search Engine Results Pages).

Когато търсим нещо в Google, трябва да имаме предвид, че:

  • Не задаваме въпроса си към реален човек, а към програма, която все още не осмисля и не разбира въпроса ни, а търси съвпадение по подадения от нас текст със записания такъв в база данни (с помощта на алгоритми за търсене). 
  • Информацията в базата на Google представлява най-общо казано, записани текстове от страниците на сайтовете.
  • Не е нужно да поставяме препинателни знаци, защото Google не ги взима предвид. Също така не е нужно да използваме главни букви. Например резултатите за „GDPR“ са същите като за „gdpr“.
  • Въпреки че сайтовете на български език вече са много, те са една съвсем малка част от необятната база данни на Google. Не винаги ще открием търсеното в страници на български език. Поради това, може да потърсим и на друг език - английски, руски или друг (ако разбираме, китайският би бил интересен вариант 🙂).
  • Не всички „екстри“ към резултатите са възможни, се поддържат или са налични все още за страниците на български език като Featured Snippets (Представени фрагменти) и People Also Ask (Хората питат също).

За да достигнем до възможно най-точните резултати, трябва да си представим как най-конкретно би могла да съществува като текст търсената от нас информация.

Ето няколко изпитани техники за търсене в Google, които помагат много за намирането на по-конкретна информация.

1. Задайте правилния въпрос на Google

Ако сте дочули отнякъде, че „Слънцето не е жълто!“ например и искате да разберете дали това е вярно, като попитате Google, какви ще са първите въпроси, които ще изникнат в главата Ви? Може би:

  • Защо го рисуваме в жълт цвят, ако това е истина?
  • Как така Слънцето не е жълто?
  • Вярно ли е, че Слънцето не е жълто?
  • Аз го виждам всеки ден, няма как да не е жълто.
  • Аз това го знам, може ли друг пример? 🙂

За подаването на правилен въпрос (заявка за търсене) към Google, можете да изберете от два подхода.

а) Потърсете с твърдението (съобщението за грешка)

Първият начин да потърсите е, да попитате с твърдението (или съобщението за грешка, ако търсите решение на проблем).

Например ако потърсите твърдението по точната фраза "слънцето не е жълто" има много голям шанс да намерите конкретна информация (или решение).

Търсене по точна фраза „слънцето не е жълто“.

Поставете твърдението в кавички, за да може да се потърсят точни съвпадения на цялата фраза, а не на отделните думи в нея.

Когато търсите в Google с точна фраза, например "създайте сами своя сайт в 3 лесни стъпки", ще получите като резултат всички страници, в които се съдържа точно този текст. Резултатите ще са максимално конкретни и малко на брой, защото търсеният текст съвпада на 100% със съществуващата информация в много малко страници.

В различните страници, статии и като цяло сайтове, текстовете не са абсолютно едни и същи, така че търсенето по точна фраза (няколко думи оградени в кавички), няма да ни покаже много резултати, но те ще са максимално точно съвпадение.

Колкото по-конкретно питаме Google, толкова по-конкретни резултати ще получим.

Трудността в търсенето и намирането на точната информация идва от това, че ние предварително не знаем как съществува тя в текстовете на страниците.

Търсене на решение за възникнал казус със сайта

Подходът за търсене по съобщението за грешка е много успешен, когато търсим решение на възникнал казус със сайта (и разполагаме със съобщение за грешка).

Например ако потърсите по съобщението „this site can’t be reached“, което е възможно да се получи при опит да заредите даден сайт в Chrome, може да получите най-вероятното решение на позиция 0 в резултатите.

Търсене по твърдението (съобщението за грешка).

Следващият път, когато получите някакво съобщение за грешка (независимо дали е за сайта или някакво приложение, което използвате на Вашето устройство), първо го проверете в Google. Може да се изненадате колко много други хора вече са се сблъсквали със същия проблем и са намерили решение.

б) Потърсете под формата на отговор

Вторият подход за търсене в Google е, като попитате под формата на отговор на въпроса Ви.

Например обмислили сте твърдението, че „Слънцето не е жълто!“ и сте стигнали до фундаменталния въпрос „Какъв е истинският цвят на Слънцето?“, чийто отговор ще потвърди или отхвърли истинността му. Остава само да го обърнете под формата на отговор "истинският цвят на слънцето е".

Търсене под формата на отговор с точна фраза „истинският цвят на слънцето е“.

Когато не търсите с въпроса, а така, сякаш давате отговора (защото така е по-вероятно да съществува информацията в даден текст), можете да достигнете до по-точни резултати.

Понякога може да не уцелите точните думи, например вместо „истинският“ може да е използвана думата „реалният“. В тези случаи използвайте логическия оператор OR (или), който се изписва със символ „|“ (вертикална черта), и подайте заявката по този начин: "истинският|реалният цвят на слънцето е". В дадения пример обаче, думата е уцелена и засега няма резултати за „реалният цвят на слънцето е“ (поне докато Google не индексира тази статия 🙂).

Няма резултати за тази фраза (засега).

За да видите нагледно резултатите от използването на оператора OR, потърсете "цветът на слънцето е жълт|бял".

Ако потърсите по точна фраза на български език с въпроса "какъв е истинският цвят на слънцето" може и да не получите резултати. Засега Google още не е индексирал тази статия, която съдържа точно тази фраза.

Търсене по точна фраза и след това по отделните думи в нея.

Когато търсите по въпроса или по отговора, но на английски език, може да получите конкретен и ясен отговор веднага, преди първа позиция в резултатите.

Например ако потърсите „the color of the sun is“ (без кавички, не е нужно да търсите по фраза), ще получите отговора „white“.

Търсене по отговора на английски език.

Featured Snippets (Представени фрагменти) представлява кутийка с избран откъс, който представя възможно най-полезното съдържание. Когато Google определи дадена страница като много полезна и съдържаща верен и конкретен отговор на даден въпрос, той може да я покаже като кутийка с „избран откъс“. Към момента тази „екстра“ може да се види за страници на английски език и ако интерфейсът на търсачката е на английски език.

Търсене по въпрос на английски език.

Интересно: От няколко години Google използва самообучаваща се система RankBrain към търсачката си. Това е система с елементи на изкуствен интелект, която прави предположение какво може да е имал предвид потребителя и подобрява точността на резултатите.

2. Параметри към заявката за търсене

Google поддържа допълнителни параметри към търсенето, които филтрират, модифицират или конкретизират резултатите. Тези параметри се наричат още „оператори“.

Няколко примерни оператори:

  • intitle:thisword - Търсене по дума в заглавието на страниците.
  • inurl:thisword - Търсене по дума в URL адреса на страниците.
  • related:thissite.com - С related можете да откриете подобни страници или сайтове.
  • * - Wildcard оператор. Например всички поддомейни към домейна „site:*.mysupersite.com“.
  • ( ) - Можете да групирате в скоби определени думи или други оператори. Например „сайт (wordpress|joomla)“

Операторите се подават в полето за търсене, заедно с търсената дума/фраза. Някои от тези специални оператори представляват дума, след която се изписва двоеточие (без разстояние между двоеточието и думите) например „intitle:thisword“.

Търсене по дума само в заглавията на страниците.

Тези оператори са много удобни, когато искате да извършите проучване за дадена информация в Google.

Търсене по фраза или точно съвпадение

За да потърсите фраза, а не по отделните думи в нея, може да я поставите в кавички. Когато се постави в кавички единична дума, от търсенето се изключват нейни синоними.

Например: "wordpress сайт" | google.com

Определение на думата

define:thisword

С този оператор можете да видите повече информация за самата дума - определение, превод, произход, използване с течение на времето.

Определение и информация за думата.

define:domain | google.bg

Търсене в определен сайт

site:somesite.com thisword

Когато предполагате, че в даден сайт може да се намира това, което търсите и не искате да се показват резултати от други сайтове, може да използвате оператора site:.

Например търси се в help.superhosting.bg думата „домейн“:

Търсене за „домейн“ в help.superhosting.bg.

site:help.superhosting.bg домейн | google.com

Търсене по тип файл

filetype:pdf thisword

Възможно е да потърсите информация в Google, която не е налична в уеб страниците (html). Можете да потърсите документи и определени типове файлове като pdf, doc, odt, ppt, xls и други, които съдържат търсената дума.

Търсене на информация само в определен тип файлове.

Google индексира различни типове файлове, вижте пълен списък: File types indexable by Google.

Кеширана версия на страницата

cache:website.com

Ако по някаква причина дадена страница не се зарежда вече, но искате да видите какво е имало на нея, може да заредите нейна кеширана версия. Тази версия на страницата се пази в индекса на Google от последното ѝ обхождане.

Логически оператор „AND“

Този оператор може да се използва за комбиниране на други оператори при търсене. По подразбиране Google приема знак „+“ или празно разстояние, въведени в полето за търсене, като оператор AND.

Например:
intitle:ускоряване AND wordpress AND inurl:speed-up

и
intitle:ускоряване+wordpress+inurl:speed-up

е еднакво с:
intitle:ускоряване wordpress inurl:speed-up

По този начин можете да търсите по няколко условия например: в заглавието на страницата (intitle) да се съдържа думата „ускоряване“, в съдържанието да се съдържа думата „wordpress“ и в URL адреса (inurl) да се съдържа думата „speed-up“.

Комбиниране на няколко оператора, като само се поставя празно разстояние пред тях в полето за търсене.

Логически оператор „-“

С този оператор можете да изключите определена дума/фраза от резултатите. Или да изключите определен сайт/домейн. Може да се използва с други оператори например „-site:“, „-intitle:“ и други.

Можете да потърсите например: по думата „сайт“, като резултатите НЕ включват думата „wordpress“:

сайт -wordpress

Търсене по точната фраза „това е фраза“ във всички сайтове, освен тези с домейни .com и .net:

"това е фраза" -site:.com -site:.net

Логически оператор „OR“

С този оператор можете да потърсите по една или друга дума/фраза. Добавя се в полето за търсене като символ вертикална черта „|“, без разстояния между думите. Както е в примера: "цветът на слънцето е жълт|бял".

Например търси се по думата wordpress или joomla:

wordpress|joomla

Търсене за резултати с wordpress или joomla.

wordpress|joomla | google.com

Резултатите ще съдържат по отделно едната или другата дума, и в някои и двете заедно.

Ако се потърсят същите две думи без OR, тогава повечето резултати ще са от страници, в които присъстват и двете думи.

3. Филтри за резултатите

За да оптимизирате резултатите в Google, освен операторите към заявката за търсене, можете да използвате и филтри.

Филтрите са достъпни или през опцията за Разширено търсене (Advanced Search), или през самата страница с резултатите от бутон Инструменти (Tools), или се добавят като параметри в URL адреса.

Някои от филтрите са: Език, Регион, Дата на последната актуализация, Файлов тип.

Показване на резултати от последната година.

В зависимост от търсенето, не всички филтри ще са налични в страницата с резултатите в опцията Инструменти (Tools). Въпреки това е възможно някои от тях да се използват към търсенето, като се добавят като параметър в URL адреса на търсачката.

Добавянето на филтрите в URL адреса се извършва в параметъра на заявката „q=“. Пред всеки филтър се изписва символът „&“, последван от името и стойността му например „q=wordpress&lr=lang_bg“. Когато се поставят и оператори в URL адреса, които представляват дума, двоеточието се представя със символите „%3A“ например „q=thisword&lr=lang_bg&intitle%3Awordpress“.

Например при зареждане на следния адрес се извършва търсене в Google за страници, които в заглавието си (оператор intitle) съдържат думата wordpress и са на български език (филтър lr):

https://www.google.com/search?q=intitle%3Awordpress&lr=lang_bg

Бележка: Поради постоянното подобряване на търсачката, някои оператори и филтри може да не се поддържат в бъдеще. Пример за такива, които вече не може да се използват, са: link:, inpostauthor:, phonebook: и други.

4. Търсене на резултати само на български език

Отговорите на много въпроси все още ги има само на английски език в Google, особено когато търсите по дума/фраза на английски език. Например ако потърсите „wordpress“ или „php“ през google.com, резултатите са от сайтове на английски език. Когато потърсите през google.bg, се показват резултати на български език, но повечето пак са на английски език.

За да потърсите страници само на български език, по дума/фраза на английски език, може да използвате разширените параметри към URL адреса.

Например за да видите резултати само на български език за „wordpress“, URL адресът на търсачката с добавен параметър „lr=lang_bg“, ще изглежда така:

https://www.google.com/search?q=wordpress&lr=lang_bg

Само резултати от страници на български език.

Настройка за езика на резултатите може да се извърши през Search Settings » Languages » Currently showing search results in.

За да изберете да се показват резултати основно на български език, трябва първо да зададете български език за интерфейса на Google (Search Settings » Languages » Which language should Google products use?). Настройката е подходяща, ако смятате да търсите резултати само на избрания език. Избирате например „български“ и търсачката ще показва резултати от страници, чието съдържание е на български език. Възможно е някои резултати на български език да не са покажат, защото търсачката показва и много резултати на английски език, въпреки тази настройка.

Когато търсите на повече езици (български и отделно английски), тогава по-бързо и лесно е, да използвате разширения параметър „lr“ (language restrict) в URL адреса, вместо постоянно да променяте настройката в Search Settings. Също така при използването на този параметър няма значение на какъв език е интерфейса на търсачката (.bg или .com).

google.BG/search?q=wordpress - не всички резултати са на български език.
google.COM/search?q=wordpress - всички резултати са на английски език.

Още един начин, по който можете да накарате Google да Ви покаже резултатите на български език, е като използвате в търсенето поне една дума на български език, към тази на английски. Например:

https://www.google.com/search?q=wordpress+хостинг

Език на интерфейса на търсачката

С разширените параметри за търсене в URL адреса можете да зададете и езика за интерфейса на търсачката на Google. За целта се използва параметърът „hl“.
Например може да зададете интерфейсът да е на английски, а резултатите на български език:

https://www.google.bg/search?q=wordpress&lr=lang_bg&hl=en

Интерфейсът на търсачката е на английски, а резултатите на български език.

Езикът на интерфейса може да се промени и през настройките на търсачката - Search Settings » Languages » Which language should Google products use?.

Google е много повече от база данни с текстове, с налучкването на които можем да попаднем на точните резултати. Освен текста в страницата, Google си записва и други данни - заглавие, уеб адрес и други. Но, по-важното е, че използва и алгоритмите си за търсене, които помагат за извличането на възможно най-полезната и точна информация от базата данни, дори и да не зададем максимално точна заявка за търсене.

Бонус: Ако искате да тествате търсенето в Google, задължително използвайте опцията на браузъра - инкогнито режим (private browsing). В този режим браузърът не записва бисквитки, не кешира данни от сайтовете, както и не записва история на посетените сайтове.

начало ⇑

Обновена: 04.10.2019

Беше ли Ви полезна тази статия?

Вижте още