1. Начало
  2. Домейни
  3. Избор на домейн
  4. Името на фирмата ли е най-подходящо за домейн?

Името на фирмата ли е най-подходящо за домейн?

При избора на домейн име, когато го избирате за фирма, най-логичният въпрос е дали домейнът да не бъде като името на фирмата.

Да предположим, че фирмата на един производител или търговец на обувки е „Тодоров“ ООД. За сайта си вероятно той ще реши да купи домейн от типа Todorov.com, TodorovOOD.com, TodorovLtd.com, Todoroff.com или нещо подобно. Това действително не е лош избор и наистина ще е добре уеб страницата да се разположи под домейн от такъв тип – той идентифицира фирмата сред останалите фирми чрез нейното собствено название. Ако фирмата е доста известна на местно ниво и ако не се стреми към нови пазари, домейн подобен на изброените е напълно задоволителен. Ето обаче няколко домейна, които са подходящи за всеки производител и търговец на обувки в света:

Shoe.com
Shoes.com
ShoeShop.com
Shoe-Shop.com
ShoeStore.com
Shoe-Store.com
BuyShoes.com
Buy-Shoes.com
BestShoes.com
Best-Shoes.com
CheapShoes.com
Cheap-Shoes.com

Всеки потребител в мрежата, който се интересува от обувки, ще опита да отвори някоя от страниците в интернет, които се помещават на изброените адреси. Тези домейни са стегнати, къси и много лесни за помнене – те веднага изникват в съзнанието, когато човек помисли за информация и пазаруване на обувки в интернет. А както вече се знае дори и от хора, които не ползват уеб, мрежата е глобалния пазар с милиарди потребители от всички краища на света.

Ако една обувна компания иска да разраства бизнеса си, да намира нови търговски партньори и нови клиенти, в такъв случай някои от горните адреси биха били идеални за целта. Изброените домейни обаче отдавна са купени. Изкупените домейни само на .com в света са вече над 25 милиона. Почти няма „качествен“ домейн от която и да е област – изкуство, икономика, бизнес, спорт, хоби и т.н., който да не е купен от някоя компания или от индивидуален потребител.

Притежанието на такъв домейн си струва дори само поради причината, че късите, еднозначни домейни се котират много високо в интернет и големия бизнес изкупува такива домейни на цени от няколко хиляди до няколко милиона долара.

Мнозина специалисти са на мнение, че вече изобщо не е възможно да се намери „качествен“ домейн, който да съответства на даден бизнес, но това не е точно така. Много първокласни домейн имена все още са свободни или точно в момента се „освобождават“, тъй като в интернет освен че се изкупуват голямо количество домейни всеки ден, също така и се освобождават десетки хиляди на ден. Това са домейни, чиито собственици са забравили да ги подновят, да ги платят за следващия период, или не са ги платили поради някаква друга причина. А между тях наистина могат да се намерят отлични имена.

Препоръчително е да се регистрират имена на английски език, защото той е вече неофициално наложилия се език на мрежата. Разбира се ако една фирма смята да ограничи своя бизнес в рамките само на България, тогава без проблем може да регистрирате някакво название на български с латински букви. Тъй като примерът беше с търговец или производител на обувки, следните домейни също са вариант: obuvki.com/net/biz/info, skladzaobuvki.com/net/biz/info, obuven-magazin.com/net/biz/info и т.н.

Някои маркетолози твърдят, че много от най-успешните интернет-компании са изградили успеха си без имената им да са свързани по някакъв начин с техния бизнес и следователно домейнът не е от голямо значение за успеха на една компания в мрежата. Действително има такива компании и типични примери в това отношение са yahoo.com и amazon.com – Yahoo е най-голямата директория в интернет, а Amazon е онлайн книжарница. Названията им не подсказват каква е тяхната дейност. Не трябва да се забравя обаче, че Yahoo и Amazon са вложили огромни суми за развитието на сайтовете си. Ако дадена фирма има финансова възможност, тогава си струва да се регистрира някакъв домейн, който да се превърне в наложена търговска марка чрез реклама и развиване на сайта. Ако обаче финансите на компанията са по-ограничени, тогава е по-добре тя да не регистрира за електронна книжарница домейн от типа Amazon.com, а да се опита да регистрира домейн, в който да присъстват ключовите думи Book Shop или Book Store – например MyBookShop.com/net/biz, Book-e-Store.com/net/biz, OnlineBookShop.com/net/biz, TheBookShop.com/net/biz, VirtualBookStore.com/net/biz и др. По този начин още при съобщаването на домейна и рекламирането му в интернет потребителите и потенциалните клиенти веднага ще разбират само от името какво да очакват, когато отидат на страницата – домейнът ясно и еднозначно показва какво точно представлява съответния бизнес-сайт.

Това, че ключовите думи Book, Shop или Store ще присъстват в домейн името има и друго също важно значение – търсачките в интернет ще класират сайта толкова по-високо за съответната категория/вид бизнес, колкото по-резонно е заглавието на сайта, а това означава – колкото по-точни и еднозначни за дадена дейност са ключовите думи, включени в домейна. Трябва да се има предвид, че дори много „качествен“ домейн няма да „изстреля“ сайта задължително на първа страница в резултатите на търсачките, защото те използват комплекс от показатели, по които класират сайтовете и домейна е само един от тях.

За тези, които смятат да рекламират дейността си в мрежата или да започнат нов електронен бизнес е препоръчително, ако желаят да регистрират като домейн името на компанията си, но задължително да потърсят и да регистрират поне още един домейн, който най-точно да съответства на тяхната дейност/бизнес. Необходима е изобретателност и креативност, за да се намери точната комбинация от ключови думи.

Обновена: 28.05.2018

Беше ли Ви полезна тази статия?

Вижте още