1. Начало
  2. Домейни
  3. Избор на домейн
  4. По-къс или по-дълъг домейн?

По-къс или по-дълъг домейн?

На въпроса по-къс или по-дълъг трябва да бъде един домейн не може да се даде еднозначен отговор. Разрешената максимална дължина на домейните е 63 символа, което разбира се е много и едва ли някой ще има търпението да изпише 63 букви, цифри и тирета, за да отвори даден сайт.

Мнозина специалисти по интернет маркетинг са на мнение, че домейнът трябва да бъде колкото се може по-къс и че колкото е по-къс, толкова по-добре, тъй като късите домейн-имена по-лесно се помнят, пишат и произнасят. Разбира се това не важи в 100% от случаите.

Идеалния вариант за домейн би бил една единствена и то къса дума (3-6 символа), която е ключова за съответната област. Разбира се този тип домейни са изкупени отдавна и шансът някой да се сдобие с такъв домейн клони към нула. Покупката на подобно домейн-име от неговия собственик обикновено струва от няколко десетки хиляди до няколко милиона долара.

Условно се счита, че дължината на „качествения“ домейн не трябва да надхвърля 15 символа. Особено предпочитани са домейните под 10 символа. Също така се счита, че най-качествени са домейни съставени от една до максимум две думи.

Подобни „правила“ не бива да заблуждават. Два от най-скъпо продадените домейни в историята на интернет са съставено от по 4 думи всеки, като дължината на единия е 14 символа, а на другия – 10. Става дума за домейните

AsSeenOnTV.com – продаден за 5 милиона US долара и
ForSaleByOwner.com – продаден за 835 000 US долара

В някои случаи дължината на домейна просто не може да бъде малка, защото домейнът представлява наложил се в езика израз – какъвто е случая с горните два домейна, или защото е съставен от две и повече думи, които са свързани помежду си и трябва да се употребят заедно, но са и с доста голяма дължина.

От друга страна има доста къси домейни, които практически не могат да бъдат запомнени, за разлика от други, много по-дълги домейни. Например домейни като kqfiw.com, rxymj.com и пр. е трудно да бъдат запаметени за разлика от много по-дълги, но мнемонични домейни. Мнемоничният домейн е съставен не от хаотични букви, а от смислово свързани думи или популярни съкращения, които лесно изникват в съзнанието, когато мисълта се насочи в нужната посока.

Препоръчително е при избор на домейн да се избягват късите низове от по 4-5 букви и цифри, които практически правят домейна невъзможен за запомняне и възпроизвеждане. Дори да намерите 3-символен домейн /има все още такива/, който обаче не „пасва“ по никакъв начин на вашата дейност (напр. gw7.com/net/biz, к8q.com/net/biz и т.н.) – не е препоръчително да се спирате на него. Добре е да се намери име, дори и съставено от 2 или 3 думи, което точно, ясно и недвусмислено да посочва съдържанието на вашия сайт и вида на вашата дейност. Това е важно и заради ключовите думи, които ще класират сайта ви на по-горни позиции в търсачките.

Специалистите разбира се са прави като твърдят, че домейн-името трябва да бъде късо и „стегнато“. Никой не иска да изписва в браузъра домейн от типа onlineaccommodationdirectory.com. Тук има и друг проблем – подобен домейн не може да бъде „обхванат с поглед“ – не се разбира веднага от колко думи е съставен и какъв е смисълът му. Така стигаме до въпроса с използването на тиретата в домейните – друг много обсъждан проблем. И в този случай няма правило, което да важи в 100% от случаите. Ако домейнът ви е съставен от две или три думи визуалното му възприемане ще бъде много по-лесно ако тези думи са отделени с тирета. От друга страна, когато клиентите решат да посетят сайта е възможно те да забравят, че между думите има тире и да изпишат домейна слято – така ще попаднат на друга страница и вие ще трябва да „разделите“ трафика си със собственика на същия домейн, но регистриран без тире между думите. В същото време ако думите в домейна ви са разделени от тире, това ще улесни намирането на сайта ви само по домейна от търсачките, тъй като търсещите машини търсят по отделни ключови думи, а не по слети такива. Две слети думи се възприемат от търсещите машини като една, докато разделените с тире думи се възприемат като отделни думи с пауза между тях.

Особено ако домейнът е съставен от 2 или 3 дълги думи тирето е за предпочитане, тъй като ще направи името по-прегледно на външен вид и по-лесно за прочитане. Затова е препоръчително, ако е възможно, да се регистрират и двата варианта на предпочитания домейн когато е съставен от две или повече думи – с тире и без тире.

Обновена: 18.03.2022
Беше ли Ви полезна тази статия?

Вижте още