https://help.superhosting.bg/what-words-to-use-in-my-domain-name.html
  • bg

Хостинг, Домейни, Виртуални сървъри (VPS), Managed VPS, SSL сертификати

Какви думи да използвам в домейн името?

Избор на домейн
избор на домейн,

Какво представляват ключовите думи?

Правилният подбор на ключовите думи в домейна, в заглавията на страниците – текста между таговете <title> и </title>, в мета таговете и в "тялото" на страниците, е един от най-важните елементи от оптимизирането на даден уеб сайт, така че той да се появява на възможно най-предни позиции в резултатите на търсещите машини.

За правилната SEO (Search Engine Optimization) стратегия е необходимо да се определят приоритетните 2-4 ключови думи. Това са най-важните думи, които най-точно описват замисъла и съдържанието на съответния уеб сайт. При определянето им трябва да се изхожда от това какви ключови думи биха употребили потребителите при търсене чрез търсещите машини. Ако например става въпрос за български туристически сайт такива приоритетни думи могат да бъдат Bulgaria, tourism и travel или BG, vacation, resorts и tourism и т.н. Тези ключови думи, например 2 от тях, е препоръчително да влизат в домейн името на сайта.

Домейни с взаимноотричащи се думи

Повечето от "стандартните" фрази и изрази на английски са заети във вид на домейн имена, но понякога необичайните изрази са по-запомнящи се от обикновените и баналните. Такива изрази се получават например при съчетаването на две крайно противоположни, взаимноотричащи се думи. Домейни от подобен тип са например: BlackLight.com/net/biz... (черна светлина); DarkRadiance.com/net/biz... (тъмно сияние); HotIce.com/net/biz... (горещ лед); ColdHeat.com/net/biz... (студена топлина); IceFlame.com/net/biz... (леден пламък); DryWet.com/net/biz... (суха мокрота).

Домейни с рима

Късите, стегнати домейни, които съдържат римувани думи са също много популярни и използвани - те имат характерна собствена "мелодия", което е причина да бъдат запомнени по-лесно. Пример в това отношение е домейна www.HotOrNot.com - име на една от най-посещаваните страници в мрежата, където всеки може да качи снимката си и да бъде оценен от посетителите на сайта.

На адрес https://rhymezone.com се намира сайт, където можете да въведете основната си ключова дума и да намерите всички думи, които се римуват с нея. Например домейн на сайт за автомобили би могъл да бъде CarsOfStars.com/net/biz, домейн на сайт за пътешествия би могъл да е TripHip.com/net/biz, домейн на шоу сайт - GoToShow.com/net/biz..., домейн за вицове и забава - TonsOfFuns.com/net/biz... и т.н.

Домейни със "застъпващи" се думи

Някои домейни са съставени от две думи, като последните няколко букви на първата дума са същите като първите няколко букви на втората дума. По този начин думите могат да се "застъпят" и като цяло домейнът да бъде с няколко символа по-къс. Пример в това отношение е домейнът www.traVELocity.com - име на един от големите туристически портали, който е съставен от думите travel (пътуване, пътнически, пътувам) и velocity (скорост, бързина), в случая "vel" е едновременно край на първата и начало на втората дума.

Използване на изрази, получили световна популярност

Често за домейни се използват изрази и словосъчетания, които по някаква причина са получили широко разпространение и са познати в почти всяка точка от земното кълбо. Типичен пример в това отношение е домейнът www.AliBaba.com – на този адрес се помещава един от най-големите азиатски Business-to-Busines портали. Всички или почти всички са чували приказката за Али Баба и 40-те разбойници – тя е преведена на множество езици и е много популярна по целия свят. В следствие на това името на главния герой – Али Баба – е познато на повечето хора в света. Веднъж видян, подобен домейн е по-трудно да бъде забравен, макар че в случая името не кореспондира пряко с тематиката на сайта.

Ако сте решили например да правите сайт за футбол и всички подходящи домейни, съдържащи думата football са заети, е добър вариант да проверите дали не е свободен домейна TheNameOfTheGame.com/net/biz…, тъй като изразът от популярната песен е широко известен в целия свят.

Изобщо идеята е след като еднозначните домейни са вече заети, да се открие някакъв много популярен в света израз от книга, филм, песен и пр., който да бъде регистриран във вид на домейн име.

Използване на латински изрази

Най-използваният език в мрежата е английският и затова е препоръчително да се регистрират домейни съдържащи английски думи или изрази. Но съществуват и голямо количество латински фрази, които са получили широко разпространение и се употребяват в целия свят – например "in vino veritas" (във виното е истината), "veni, vidi, vici" (дойдох, видях, победих) "cogito, ergo sum" (мисля, следователно съществувам) и т.н. Така че добра алтернатива е регистрацията като домейн на някакво подходящо за съдържанието на сайта латинско мото, израз или пословица, като за целта трябва да се направи справка в речник или сайт с преведени латински фрази.

В случая с горните примери домейнът InVinoVeritas.com/net/biz… би могъл да бъде име на сайт на производители на алкохолни напитки, на винена изба, на питейно заведение и т.н. CogitoErgoSum.com/net/biz… би могъл да бъде име на сайт с научна или философска насоченост, VeniVidiVici.com/net/biz… – на спортна директория и пр.

Използване на TLD като продължение на израз

Основните топ-левъл домейни (TLD) са .com, .net, .org, .biz и .info. Освен тях SuperHosting.bg предлага и домейна на Европейския съюз – .EU Съществуват определен тип домейн-имена, които представляват някакъв израз, завършващ на някоя от думите, чиито съкращения са топ-левъл домейните. В такъв случай топ-левъл домейнът се използва като част от самия израз, като негов завършек. Например изрази от сорта "All the Business" могат да изглеждат във вид на домейни не само като AllTheBusiness.com/net/biz… и AllTheBiz.com/net/biz.., но също и като AllThe.business. Подобни алтернативни домейни могат да се създадат за всички изрази, които завършват на думите "комерсиален" или "комуникации" (com), "мрежа" (net), "организация" (org), "бизнес" (biz, business), "информация" (info) и "Европа" или "европейски" (eu). Такива домейни могат да бъдат например BeOnThe.net, LinksTo.info, AddYour.biz, GoNowTo.eu и т.н.

Използване на идиоми

Идиомите представляват специфични изрази, които съществуват само в даден език и е невъзможно да бъдат преведени буквално на друг език, а само по смисъл. Например идиоматични български изрази са "Петима Петко не чакат", "Гладна мечка хоро не играе" и др., които ако бъдат буквално дума по дума преведени на английски, немски и др. езици ще загубят смисъла, който имат на български.

Препоръчително е да се изучават английските идиоми и най-характерните английски изрази при търсене на алтернативен домейн, тъй като много добра алтернатива на уеб адрес е да се открие и регистрира във вид на домейн с някакъв подходящ английски идиом.

Например английски идиоми за много добре облечен човек са Dress to Kill и Dressed to Kill (буквално преведено "Облечен да убива", т.е. облечен с убийствени дрехи, облечен страхотно). Съответно домейните DressToKill.com/net/biz…, DressedToKill.com/net/biz… Dress2Kill.com/net/biz… и Dressed2Kill.com/net/biz… биха били добър вариант, за която и да е компания, занимаваща се с производство и търговия на дрехи. Подобен домейн е подходящ и за дизайнерски компании за облекло и е отлична алтернатива на уеб адреси от типа GreatDress.com/net/biz…, BestApparel.com/net/biz…, NiceClothes.com/net/biz… и др. От определена гледна точка вариантът с Dress(ed)-to-Kill дори е по-добър от "обичайните" домейни за облекло, тъй като в него има закачка и виц, а такива словосъчетания се помнят по-лесно; изразът е легитимен, така да се каже, израз-идиом от английския език; освен това той съдържа ключовата в този случай дума "dress" (облекло, дрехи, обличам), което е важно ако бъде използван от търговци, производители и дизайнери на дрехи.

Използване на членувани думи

Прилагателните и съществителните имена и в българския и в английския език могат да бъдат членувани, като това дава още един вариант за избор на домейн име, в случай че не членуваната форма вече е заета.

Ако например са заети домейните firma.com/net/biz… е препоръчително да се провери свободен ли е някой от домейните firmata.com/net/biz…

Членуването в английския става с частицата The. Например ако е зает домейна BeautifulHouse.com (красива къща), е добър вариант да се провери дали не е свободен домейна TheBeautifulHouse.com (красивата къща). По този начин се удвояват възможностите за намиране на подходящия домейн.

Използване на множествено число

Ако дадено домейн име е заето във варианта с думата или думите в единствено число, трябва да се провери дали не е свободен вариантът, когато думата е в множествено число. В някои случаи е по-резонно да се използва именно множественото число на дадена дума – както например е в случая с Shoes (обувки). Множественото число на ключовата дума или думи дава още една алтернативна възможност. Ако не сте сигурни за правилното изписване на думите на английски винаги правете справка в речника.

"Нови" и преработени думи и изрази

Най-добре е домейнът да е съставен от една дума, но почти всички думи от английския речник, а доста и от българския, са вече регистрирани, особено на .com домейна. Ако непременно държите домейнът ви да бъде one-word, тогава можете просто да си измислите нова дума. Има доста успешни сайтове, които се помещават под подобни домейни. Пример за такъв сайт е www.wikipedia.org – безплатната енциклопедия, която се попълва от самите потребители. Wiki означава "бърз" на хавайски и към тази дума е добавена "pedia", т.е. края на думата encyclopedia. На този принцип може да се създадат нови думи за всяка една област, например сайт за рекорди и екстремни спортове или автомобили би могъл да има домейн Extremopedia.com/net/biz…и т.н.

Често използвана добавка е и -landia, например weblandia, cyberlandia и пр.

Думите могат да се преработят по всевъзможен начин. Често думата се съкращава и за окончание се поставя -ma или -mo – на този принцип се създават думи като Ultima, Ultimo (от ultimate), Extrema, Extremo (от extreme), Informa (от information) и т.н. Тези думи могат да се съчетаят с други преработени или речникови думи.

Друг вариант е към думата да се добавят -um, -us или -is, така че тя да звучи като латинска /тъй като много латински думи имат такива окончания/. Например exotic може да се превърне в exoticum или exoticus, travel – в travelis и т.н.

Друго често ползвано окончание е -ica – например Balkanica, virtualica и пр.

Можете да преработите и цяло популярно словосъчетание, като го "нагласите" според нуждите и замисъла си. Например сайтът GloboSapiens.net е използвал за домейна си преработен вариант на Homo Sapiens.

Идеята на подобни домейни е, че с промяна на 2-3 букви в някоя дума или израз може да се получи ново, уникално название, което да отличава домейна ви сред останалите и при желание и възможности би могло да се превърне във ваша запазена търговска марка и изключително популярен уеб сайт. От подобен тип е дори домейна на най-известната и ползвана в интернет търсеща машина Google.com – нейния домейн е преработка на думата Googol, което е английското название на цифра със 100 нули след единицата (10 на стотна степен). По времето когато е създавана търсачката Google.com (края на 1996 г. – началото на 1997 г.) домейнът Googol.com е бил вече регистриран.

Някои от най-използваните съкращения и акроними

1st – First – Първи, Пръв
2nd – Second – Втори
2 – to – към, за, в, до
2day – Today – Днес
365 – Whole Year – Цяла Година
3W – World Wild Web – Уеб, Интернет
24-7 – 24 hours, 7 days – 24 часа, 7 дни
24h (24hr) – 24 hours – 24 часа
4 – For – За
ABC – Alphabet – Азбука
Ad(s), Adv, Advert – Advertisement(s) – Реклама(и) / Обява(и)
Admin – Administrator – Администратор
Acad – Academic – Академичен
AM – Ante Meridiem – Преди обед
BB – Bed & Breakfast – Легло и Закуска (в хотел)
BG – Bulgaria(n) – България, Български
B2B – Business to Business – Бизнес към Бизнес
Biz – Business – Бизнес
CC – Credit Card – Кредитна Карта
Com (Comm) – Commercial – Търговски
Co (Coop) – Cooperation – Коопеация
Corp – Corporation – Корпорация
DB – DataBase – База Данни
Dir – Directory – Указател , Справочник
Doc(s) – Document(s) – Документ(и)
Dev – Development – Развитие
Dr – Doctor – Доктор / Лекар
е (e-) – Electronic – Електронен
e-Biz (eBiz) – Electronic Business – Електронен Бизнес
е-Com (eCom, eComm) – Electronic Commerce – Електронна Търговия
Edu – Education – Обучение
е-Mail (eMail) – Electronic Mail – Електронна Поща
е-Zine (eZine) – Electronic Magazine – Електронно Списание
е-Shop (eShop) – Electronic Shop – Електронен Магазин
е-Store (eStore) – Electronic Store – Електронен Магазин (Склад)
е-Buy (eBuy) – Electronic Buy – Електронна Покупка
Econ – Economy, Economics – Икономика
EU – European Union, Europe – Европейски съюз, Европа
Euro – European – Европейски (ска, ско)
FAQ (FAQs) – Frequently Asked Questions – Често Задавани Въпроси
F2F – Face to Face – Лице в Лице
Fed – Federation – Федерация
Glo – Globalization, Global – Глобализация, Глобален
Gov – Government – Правителство
Gym – Gymnastic – Гимнастика, Спорт
h (hr) – hour – час
HTML – HyperText Markup Language – ХиперТекстов Език за Маркиране
HTTP – HyperText Transfer Protocol – ХиперТекстов Протокол за Пренасяне
i (i-) – Internet – Интернет, Интернетен
i-Net (iNet) – Internet – Интернет
i-Biz (iBiz) – Internet Business – Интернетен Бизнес
i-Com (iCom, iComm) – Internet Commerce – Интернетна Търговия
i-Shop (iShop) – Internet Shop – Интернетен Магазин
i-Store – (iStore) Internet Store – Интернетен Магазин (Склад)
i-Buy – (iBuy) Internet Buy – Интернетна Покупка
Id – Identify, Identiyi – Идентичност, Идентифицирам
Img – Image – Образ, Изображение
Info – Information – Информация
Inc – Incorporation – Корпорация, Обединение
Ins – Insurance – Застраховка
Int – Integration, Integrated – Цялостен, Единство
Intel – Intelligence – Разузнаване, Интелигентност
Inv – Investment – Инвестиция, Капиталовложение
KW – Key Words – Ключови Думи
Lab – Laboratory -Лаборатория
Lib – Library – Библиотека
Lit – Literature – Литература
Ltd – Limited Trade – ООД
Loc – Location, Local, Locality – Направление, Местен, Местност
Max – Maximum – Максимално
Min – Minimum – Минимално
MLM – Multi Level Marketing – Мулти Левъл (пирамидален) Маркетинг
Med – Medical – Медицински
Mr – Mister – Господин
Mrs – Mistress – Госпожа
Mil – Military – Военен
MP3 – – Формат на Музикален Файл
Net – Network – Мрежа
N1 (No1) – Number 1 – Номер 1
Nom – Nomination – Назначение, Определение, Избор
OKay (OK) – All Correct – Всичко е наред, Добре, Отлично
OL – OnLine – Онлайн, В Интернет
Opp (Op) – Opportunity – Благоприятна Възможност
Org – Organization – Организация
Pcg (Pcgs) – Package(s) – Пакет(и)
Pgs – Pages – Страници
Per (Perf / Pers) – Perfect / Personal – Перфектен / Личен
Pro (Prof) Professional Професионален
Prog – Programme / Programming – Програма / Програмиране
Pic(s) – Picture(s) – Снимка, Картинка
Pop – Popular – Популярен / Народен
Prom (Promo)- Promotion, Promote – Реклама, Промоция, Подпомагане
Pros – Prospectus / Prosperity – Проспект, Каталог / Благополучие
Prov – Province / Provide – Област, Провинция / Доставяне, Снабдяване
Psy – Psychology – Психология
PM – Post Meridiem – След обяд
PO – Post Office – Пощенска Станция
Rev – Revenue – Приход, Доход
Reg – Register – Регистър, Записвам, Регистрирам
Sat – Satellite – Сателит
Sec – Secure, Security – Сигурен, Безопасност
SOS – – Зов/Сигнал за Помощ
Sys – System(atic) – Система(тичен)
Soft – Software – Софтуер, Програмно Осигуряване
Sub – Subject – Тема, Предмет
TV – Television – Телевизия
Tel (Phone) – Telephone – Телефон
Trans – Transport(ation) – Транспорт
Tour – Tourism, Tourist – Туризъм, Туристически
U – You – Ти, Тебе
URL – Uniform Resource Locator – Уеб Адрес
Uni – University / Union, United – Университет / Обединение, Обединен
v (v-) – Virtual – Виртуален
v-Shop (vShop) – Virtual Shop – Виртуален Магазин
v-Store (vStore) – Virtual Store – Виртуален Магазин (Склад)
v-Reality – (vReality) – Virtual Reality – Виртуална Реалност
VIP – Very Important Persons – Много Важни Личности, ВИП
Vac – Vacation – Ваканция
YP – Yellow Pages – Жълти Страници
WWW – World Wild Web – Уеб, Интернет
W3 – World Wild Web – Уеб, Интернет
Web – World Wild Web – Уеб, Интернет
WS – Web Site – Уеб Сайт
Wiz – Wizard – Магьосник
XXX – Porno, Erotic, Sex – Порно, Еротика, Секс
X3M – Extreme – Краен, Екстремен
Zoo – Zoological – Зоологически, За Животни

Това не са всички съкращения в английския език, нито всички, които се ползват в интернет. Но са най-популярните съкращения, влезли в интернет-жаргона и разбираеми за почти всички интернет потребители от всички краища на света.

Този списък може да бъде полезен при намирането и регистрирането на най-подходящия за определена цел домейн като се намери нужното съкращение и се комбинира с други съкращения или думи. Да предположим, че трябва да се направи литературен сайт или портал. В такъв случай основните ключови думи са "Литература" – Literature (Lit) и "Библиотека" – Library (Lib). Вариантите за домейн могат да бъдат:

LitWS.com/net/biz/info
LitDir.com/net/biz/info
LitOL.com/net/biz/info
LitOnline.com/net/biz/info
vLitLib.com/net/biz/info
WebLitPortal.com/net/biz/info
Web-Lit.com/net/biz/info
LitInfoOnline.com/net/biz/info
LitInfo-Online.com/net/biz/info
AllLit.com/net/biz/info
AllLitInfo.com/net/biz/info
LitLib.com/net/biz/info
Lit-Lib.com/net/biz/info
LitLibrary.com/net/biz/info
Lit-OL.com/net/biz/info
Lit-Online.com/net/biz/info
eLitPortal.com/net/biz/info
i-Lit.com/net/biz/info
WWWLitDir.com/net/biz/info
W3Lit.com/net/biz/info
MyLitSite.com/net/biz/info
Lit4U.com/net/biz/info

и т.н.

Разбира се може да се използват и целите основни ключови думи Literary (литературен), Literature (литература) и Library (библиотека), като се добавят към тях съкращения и/или думи.

Използване на тирета

В имената на домейните може да се използват освен латински букви, също и цифри и специалния символ "тире" (-). Ако вашият избор на домейн е съставен от две или три думи и е зает варианта, когато тези думи са сляти, проверете дали не е свободен варианта с тире между думите.

Използване на цифри

Освен букви и тире в имената на домейните могат да се използват и арабски цифри. Един домейн може да бъде съставен и само от цифри или от цифри с тирета между тях.

В някои домейни цифрите се използват, за да заместят определени думи или букви. Много популярно е например използването на цифрите 4 и 2, чието произнасяне замества на английски думите "for" (за), "to" (към, за, до, по отношение на) и "too" (също, освен това, твърде). Например два от най-разпространените и употребявани изрази в интернет са "4U" и "go2", които отговарят звуково на английското "за теб" и "отиди до/към/при". Множество домейни използват конструкция от типа All4U.com/net/biz…, Best4U.com/net/biz…, Go2Europe.com/net/biz… и т.н. Удобството при такъв тип домейни е, че името се скъсява с няколко символа и визуално е много кратко и стегнато. Негативната страна е, че когато трябва да кажете домейна си на някого устно, например по телефона, ще бъде нужно да обясните допълнително, че "фор" се изписва чрез цифрата 4, a "ту" чрез цифрата 2 и т.н.

Ако изберете домейн от подобен тип е препоръчително, ако е възможно, да регистрирате и варианта без цифра, т.е. с "for" и "to", за да предотвратите объркване сред посетителите на сайта и "преливане" на посещения към чужди сайтове.

Когато се пише на български с латински букви често цифрата 4 се използва вместо буквата "ч", а цифрата 6 – вместо буквата "ш". Ако решите да регистрирате като домейн българска дума или словосъчетание, които съдържат тези букви, един от вариантите е да ги заместите с цифровите им съответствия.

Друга много често използвана цифра в домейните е 1. Ако например са заети домейните VirtualStore.com/net/biz… и Virtual-Store.com/net/biz… е добър вариант да се провери дали не е свободен домейна 1VirtualStore.com/net/biz… или още по-добре – 1stVirtualStore.com/net/biz… Логическата конструкция на много домейн-имена позволява те да започват с "1st" (първи, пръв), а когато домейнът започва с единица това осигурява известно преимущество при добавянето на адреса в уеб директориите от типа на dir.yahoo.com, dmoz.org и пр. Повечето указатели в интернет подреждат индексираните сайтове по азбучен ред и съответно ако един домейн започва с 1 той винаги ще се показва в горната част на страницата. Това дава по-голям шанс някой да го забележи и да кликне върху него, а от там – по-голям трафик.

Разбира се домейните, които започват с други цифри или с първите букви от азбуката – A, B и C – също се появяват в горната част на страниците в директориите. Има доста качествени сайтове, чиито адреси започват с 123…, 1а…, ааа… и пр.

В някои случаи цифри се използват като заместители на няколко букви при изписване на дадени думи – например x3m (extreme), in4mation (information) и т.н.

Цифрата 0 в домейн-имената може да бъде "проблематична" – препоръчително е да се избягва заместването на нулата от буквата "о", както това се прави понякога. Проблемът идва от там, че когато буквата "о" се изпише като главна (О), тя е трудно различима от цифрата 0 (нула). Ако се рeгистрира домейн от типа top1oo.com/net/biz… където "о" в домейна се представя за нула, чрез изписването и като главна (top1OO), това ще обърка евентуалните посетители на сайта.

В един домейн могат да се включат и римски цифри като се изпишат чрез буквите i, v и x – например XXICentury.com/net/biz…(21 век) и пр.

500px270px
SuperHosting.BG

Коментари

avatar
  Абониране  
Уведоми ме при
Всички права запазени © 2005-2018 , www.superhosting.bg