Това е основният въпрос, на който всеки собственик на уеб сайт търси отговор. Популяризирането на един сайт е бавен и труден процес, изискващ доста време, труд и често не малко разходи.
Има две основни правила, които всеки уеб разработчик/собственик на сайт трябва да спази, за да може да се каже, че е направен поне базовия минимум в посока на рекламирането и популяризирането на сайта.
- Сайтът трябва да бъде оптимизиран за търсачки (search engine friendly). Този процес по оптимизация се нарича SEO (Search Engine Optimization).
- Сайтът трябва да бъде добавен във възможно повече търсещи машини, подходящи за неговата тематика директории и в подходящите категории и подкатегории на общите български и чужди портали.
Услугата „Регистрация в портали и търсачки“ представлява регистрирането на сайта в авторитетни портали и търсачки, включително и в Google, в най-подходящите категории и раздели, спрямо подадената информация от клиента.
По този начин се създават множество входящи линкове към сайта. С тях се увеличава възможността сайтът да бъде намерен от повече потребители.
Платена реклама на сайта
Ако собственикът на сайта е решил да направи всичко възможно за рекламирането му и има финансовата възможност, той може да използва платена реклама. Гугъл предлага рекламна програма, наречена Ads – когато потребителите търсят по определени ключови думи, връзка към рекламирания сайт излиза на първата страница с резултати, в дясната част на страницата на Гугъл. Тази рекламна програма е pay-per-click, т.е. собственикът на рекламирания сайт плаща на Гугъл само при кликване от страна на потребител върху връзката, водеща към сайта.
Другите начини на платена реклама са добавяне на страницата в платени търсачки и директории и купуване на място за реклама в страници с висока посещаемост.
Увеличаване на връзките към сайта
Но преди да се премине към платена реклама, могат да се предприемат още няколко стъпки, с цел популяризиране на уеб сайта.
Google е най-популярната търсачка в интернет. Yahoo все още води по популярност като страница, но това е защото предлагат освен търсачка и директория също и игри, една от най-старите пощи в интернет и пр. Когато обаче става дума за търсеща машина, безспорният номер 1 е Гугъл. И тъй като повечето уеб потребители използват тази търсачка, на собствениците на сайтове им се налага да се съобразяват с нейните особености.
В Гугъл използват специална технология (тяхна запазена марка) за класиране на страниците в интернет – т.нар. PageRank. Накратко същността на тази технология е, колкото повече страници имат връзки към една определена страница, толкова по-висок рейтинг има тази страница и толкова по-напред в резултатите ще се покаже тя. Както обясняват от Гугъл, когато една страница сложи връзка към друга, с това тя все едно „гласува“ за тази страница. Колкото повече „гласове“ има за една страница, т.е. колкото повече са връзките към нея, толкова по-голямо е значението на тази страница за софтуера на Гугъл и толкова по-напред се показва в резултатите от търсене по дадени ключови думи. При това има значение и рейтинга на страниците, от които са пуснати връзките, т.е не само колкото повече, но и колкото „по-значими“ страници пуснат връзки към вашата страница, толкова по-висок ще е нейният рейтинг.
Това разбира се не е единствения критерий, по който Гугъл класира страниците, но е един от най-важните критерии.
Затова от няколко години насам, стратегията на много уеб сайтове се състои в „примамването“ на колкото се може повече страници, които да сложат връзки към тях.
Това, което може да накара някого да сложи връзка към друга страница е, колкото и банално да звучи, полезността на другата страница. Или във всеки случай тази причина е основната. „Баналната“ и „изтъркана“ истина е, че ако сайтът съдържа много информация, полезна на колкото се може повече хора, то и връзките към тази страница ще бъдат многобройни, следователно и рейтингът на страницата ще бъде висок.
Другия основен способ за привличане на линкове се използва от някои портални сайтове – те обещават да добавят страницата ви към своите каталози ако вие поставите обратна връзка към тяхната страница. Обикновено при регистрацията в такива портали има отделно поле, където те изискват да напишете адреса на страницата, където вече сте разположили обратната връзка към техния сайт (първо вие трябва да сложите връзка към тях). Фактически такива сайтове ви предлагат link exchange – размяна на връзки. Това е полезна и много използвана стратегия на принципа – ще сложа връзка към сайта ти, ако и ти сложиш връзка към моя. По такъв начин двата сайта си помагат взаимно. Подобно на link exchange е и banner exchange – размяна на банери. Препоръчително е да потърсите в интернет сайтове, със сходна на вашия сайт тематика или с под-директория за сайтове на такава тематика, които предлагат размяна на банери или линкове. Самите вие може да започнете да предлагате такава размяна, ако изграждате портален сайт или ако част от сайта ви функционира като директория.
Третия често използван подход за увеличаване на връзките към сайта, е създаването на топ класация с гласуване. Сайтът-класация помества вашия линк и банер, като срещу това вие трябва да поставите ответен банер на вашата страница, през който посетителите на сайта ви да могат да гласуват за него в топ класацията.
В стратегията за размяна на връзки има и един „подводен камък“ – не е добре да разменяте безогледно връзки с каквито и да е сайтове в стремежа на всяка цена да увеличите броя на линковете към вашата страница. Трябва внимателно да прецените сайтовете, с които решите да разменяте връзки и дори сайтовете, към които решите едностранно да сложите линкове (само от вас към тях) – препоръчително е това да са „качествени“ сайтове – добре представени в търсачките, с добре написано и полезно съдържание, което по някакъв начин е тематично свързано със съдържанието на вашия сайт. Избягвайте да слагате както „неуместни“ линкове към страници, които нямат нищо общо с темата на вашия сайт, така и линкове към страници с лош search engine имидж (например уеб спамери – „doorway pages“, „link farms“ и пр.), тъй като това в крайна сметка ще се отрази негативно и на имиджа на вашата страница. В случая за оценка на сайта, Гугъл изхожда от положението, че собственикът на сайта не може да контролира кой слага връзки към неговата страница, но пускането на връзки от неговия сайт към някой друг е изцяло под негов (на собственика) контрол. Затова е проблем на собственика на сайта ако е сложил връзки към страници, на които „не се гледа с добро око“. Явлението е познато под името bad neighbourhood – буквално преведено „лошо съседство“ или по-точно на български – „лоша компания“, тъй като, макар че вие не правите пряко нищо „лошо“ от SEO гледна точка, самото ви присъствие в „компанията“ (чрез хипервръзките) ще се отрази във вид на по-лошо класиране за вашата страница.
Вижте още:
🔗 Регистрация в търсачки или как моят сайт да излиза по-напред в Google? | Help
🔗 Защо сайтът ми не излиза в Google? | Help