За постигане на оптимални резултати в позиционирането при търсене, е необходимо преди това вашият сайт да е завършен, професионално изграден и надеждно поддържан чрез качествена хостинг услуга.
Като собственик на уеб сайт, или ако имате намерение да стартирате такъв в скоро време, за вас е важно да се запознаете с някои важни методи за популяризиране на вашата уеб страница, без значение дали тя продава, обслужва или информира.
В крайна сметка никой от нас не иска сайта му да остане незабелязан от потребителите в Уеб. Всеки желае хората да научат за неговата уеб страница, да научат за това каква е сферата на неговата дейност, какво може да им предложи и защо те имат нужда от дадения продукт, услуга или информация.
Какво е необходимо за целта? Необходима е популярност, която се измерва чрез трафика (посещенията), който реализира дадения сайт. Колкото повече трафик има един сайт, толкова повече се увеличава вероятността за реализиране на по-големи печалби от предлагания продукт или услуга.
Установено е, че голям процент от трафика на страниците в Уеб се дължи на т.нар. търсещи машини или търсачки. Това на практика означава, че ако искате уеб сайтът ви да се превърне в популярно място в Уеб, трябва да насочите първоначалните си усилия, по промотирането на страницата си, към добавянето на сайта в търсачките и директориите. Ето и някои важни неща, които трябва да знаете за същността и работата на търсещите машини.
Как Интернет потребителите ще открият моя уеб сайт?
Съществуват няколко начина, по които потребителите могат да достигнат до вашия сайт:
- да ги уведомите чрез обаждане, изпращане на рекламни материали или визитни картички;
- да последват линк към вашия сайт, разположен на друга уеб страница;
- да видят или чуят реклама на сайта ви в Интернет или по медиите;
- някой да препоръча и да изпрати URL адреса на сайта ви по e-mail, Skype, ICQ или друг комуникатор;
- да попаднат на вашия сайт случайно, опитвайки се да видят сайт с близко име на домейн (например: dostavki.com вместо dostavki.info);
- използвайки търсачка, да видят вашия сайт сред резултатите и да го посетят (най-често срещаният вариант, който е и най-масов)
Какво представляват търсещите машини?
Търсачките представляват автоматични програми, които „претърсват“ Интернет пространството следвайки линкове. След това записват информацията за всяка уеб страница, на която попаднат, в огромни бази от данни. Други имена, под които са известни, са „ботове“, „търсещи роботи“, „паяци“ и т.н. За да посети роботът вашия сайт, е необходимо да попадне на линк към него. Ако към вашия сайт не сочи нито един линк, вероятността търсещ робот да мине през него и да кешира съдържанието му е много малка.
След като се запише съдържанието, то се анализира, категоризира и от него се изваждат най-често срещаните думи и фрази. Когато някой потребител въведе определена фраза, за която да се извърши търсене, търсачките проверяват своите бази данни и избират тези уеб сайтове, които най-точно и пълно отговарят на въведения критерии. Ако вашият сайт е сред върнатите от търсачката резултати и потребителят кликне върху него за търсещата система, това означава, че информацията, която потребителят е видял, се е оказала полезна за него и той е решил да посети сайта. При следващото търсене по същата ключова дума или фраза, вашият сайт ще бъде класиран малко по-нагоре в класацията, защото основната цел на търсещите машини е да предоставят полезна информация на потребителя, ползващ услугите им.
Кога и как се появяват търсещите машини?
Една от първите модерни търсачки – WebCrawler е създадена в Университета на Вашингтон и пусната в действие през 1994 г. Тя беше последвана от Lycos и Yahoo!. Безспорно най-популярната търсачка в световен мащаб е Google. Създадена е от американците Сергей Брин и Лари Бейдж от Университета „Станфорд“. Официалният старт на търсачката е през септември 1999 г., а през 2005 г. тя е обявена за най-значимото откритие на Интернет. От скоро думата „google“ е официално приета за глагол и буквално означава „търсене в Интернет“ .
Как търсачките намират моя сайт?
За да индексират сайта ви и да го публикуват в резултатите си, търсачките трябва първо да го открият и посетят.
Търсещите машини откриват сайтовете основно по два начина:
1. Единият начин е като използват връзките (линкове) към вашия сайт, които се намират на вече индексиран сайт. Това означава, че ако на някой уеб сайт има линк към вашата страница и някоя търсачка знае за този сайт, то тя ще намери и вашата страница, използвайки тази съществуваща връзка. Ето защо е изключително важно за всеки сайт, линк към него да присъства в повече уеб страници, за да може да бъде лесно откриваем.
2. Обикновено търсещите машини предлагат регистрация, чрез която вие можете да предложите сами вашия сайт. Образно казано, по този начин вие каните дадената търсачка „на гости“ на вашия сайт. След като се предложи пълният URL адрес на вашия сайт, търсачката ще го посети и въведе част от съдържанието му в базата от данни.
Някои търсачки ще индексират вашия сайт единствено ако сте го добавили по начина описан по-горе.
Търсещите роботи никога не добавят наведнъж цялото съдържание на сайта. Първоначално се индексира и кешира (въвежда в базата данни) съдържанието на страницата, към която сочи линкът, чрез който търсещият робот е посетил вашия сайт. Ако на тази страница са разположени линкове към други страници от сайта, то те ще се превърнат в обект на следващи посещения. Ако такива няма, то към другите страници ще трябва да се достига отново през външни линкове.
За да се улесни събирането на информацията от търсещите машини, на сайтовете се разполага т.нар. „карта на сайта“ (sitemap). Търсещите роботи не посещават само по веднъж страниците на вашият сайт. Те го правят постоянно, следвайки различни линкове водещи към сайта. По този начин, освен че кешират цялата информация за сайта, те следят и за обновяването му.
По принцип сайтовете и порталите, чието съдържанието се променя по-често, са и по-често посещавани от търсещите роботи.
Защо да добавям сайта си в търсачките?
С разрастването на ресурсите в Интернет, търсачките се превърнаха в едни от най-често посещаваните места в Уеб. Потребителите ежедневно използват тези услуги, за да могат да открият информацията, която им е нужна сред милиардите уеб страници, които съществуват в Уеб. Без помощта на търсещите машини, намирането на необходимата ни информация би било като да търсиш „игла в купа сено“.
Интернет не би бил толкова полезен и ефективен за милиони хора, ако ги нямаше търсачките и уеб директориите. Ето защо за всеки притежател или администратор на уеб сайт е от изключително значение неговият сайт да присъства в тези уеб директории и да бъде индексиран от търсачките.
Това най-често става като добавите своя URL адрес в избрани от вас търсачки и портали. Обикновено търсещите машини и повечето портални уеб сайтове предлагат страница, в която вие можете да предложите вашия сайт за регистрация. За целта е необходимо да се попълни кратка информация за тематиката на сайта, както и на какви ключови думи отговаря неговото съдържание. При повечето портали, сайтовете предложени за регистрация се проверяват от редактори и се добавят само след тяхно одобрение. При търсещите машини от рода на Yahoo и Google се подава само линк (URL адрес) към сайта и след това, следвайки този линк, търсещият робот го посещава и въвежда записи за неговото съдържание в базата си от данни.
Добавяне на уеб сайт – какво трябва да знаем преди това?
Ако току що сте стартирали вашия сайт, той ще бъде трудно откриваем за потребителите. Решението на този проблем е да започнете да добавяте / регистрирате сайта си навсякъде, където това е възможно. Преди това обаче трябва да сте сигурни, че сайта ви е готов за добавяне в директориите и търсачките.
Ето някои от условията, които трябва да проверите, преди да започнете добавянето на сайта си, за да може да бъде успешно индексиран от търсачките:
- Завършени ли са всички страници?
- Работят ли всички връзки на сайта?
- Ако сайтът разполага със система за on-line поръчки – работи ли без проблеми тази система?
- Оптимизирани ли са всички страници?
Ако сайтът не отговаря на някой от изброени по-горе критерии, твърде възможно е предложението за регистрация да бъде отхвърлено.
Регистрацията на вашия сайт в търсачки и директории е само една от предпоставките за успеха му, но е един от задължителните и може би най-достъпни методи за популяризирането му.
Регистрацията в най-популярните български и международни портали и търсачки е популярна и много полезна услуга предлагана от СуперХостинг.БГ.
Повече информация за услугата, както и в кои портали даденият уеб сайт се предлага за регистрация, можете да намерите на адрес: Регистрация в търсачки